Over dit platform

Welkom op de online Service Community voor klanten, medewerkers en partners van Smile.

  • Deze Service Community is gerealiseerd met Het Nieuwe Smile Platform versie 2.x. Alle functies voor support- en projectmeldingen vind je (na inloggen) onder de tab 'Processen' en het kopje 'Meldingen'. Op dezelfde plek onder het kopje 'Informatie' vind je belangrijke informatie zoals releasenotes, handleidingen en nieuwsberichten.
     
  • Deze Service Community is ook bedoeld om het verbetermanagement van Smile meer sociaal en transparant te maken. Onder de tab 'Community' kun je de dialoog aangaan door topics te starten en op topics te reageren. Ook kun je hier de status van lopende verbeteringen volgen en kennismaken met de andere leden van dit platform.
     
Klik hier voor meer informatie over het inzetten van Het Nieuwe Smile Platform versie 2.x in jouw organisatie >>

Een Service Community?

Velen hebben het al eens ervaren; een tip van een collega of kennis levert een oplossing voor een probleem. Dit willen we hier een stap verder brengen. Spreek niet alleen met de mensen in je organisatie of medewerkers van Smile die je al kent, leer ook van andere relaties van Smile die je normaal niet spreekt of ziet. Ook zij hebben oplossingen gevonden die je verder kunnen helpen, waardoor jij niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Dit scheelt veel tijd, geld en ergernis! En hoe meer mensen, hoe meer van jullie expertise ingezet kan worden!

Een paar korte spelregels voor het deelnemen in de community:

1) Voer dialoog, geen discussie. Dit houdt in dat je ervaringen en meningen van anderen niet verwerpt, maar doorvraagt. Denk aan het gezegde: 'Iedereen zei dat het onmogelijk was, tot er iemand kwam die dat niet wist'.

2) Houd taalgebruik normaal. Niet schelden of pesten dus. Sta er ook bij stil dat letters geen ironie of humor kunnen overbrengen, dus als je stijlfiguren in die richting gebruikt, zeg het erbij! Als je anderen ongewenst taalgebruik ziet bezigen, reageer daar op een vriendelijk corrigerende manier op. (bijvoorbeeld: 'ik stel voor dat we de omgang vriendelijk houden?')

3) Als je antwoord/oplossing hebt gevonden op je vraagstuk, neem dan heel even de moeite om dat antwoord/oplossing ook weer in de desbetreffende topic te plaatsen. Zo leert iedereen daarvan!

4) Geef antwoord op vragen waar je interesse in hebt, en/of kennis van hebt. Sta erbij stil dat een 'ongefundeerd' antwoord op een vraag ook het juiste kan zijn, of op zijn minst anderen op ideeën kan brengen.

5) Stel vragen! De belangrijkste spelregel van allemaal. Zonder vragen geen antwoorden. Iedereen zit met (langlopende) verbeteronderwerpen, en dus met vragen. Schroom dus niet om ze te stellen. We zijn hier om elkaar te helpen, en daarbij is geen vraag te oppervlakkig of ingewikkeld.

Tot slot: Neem 1 á 2 keer in de week een kwartier om even hier te kijken of er vragen zijn waar je antwoord op hebt. Heb je het idee dat je deze tijd niet hebt? Des te meer heb je aan deze community, want de antwoorden die het oplevert gaan je veel tijd schelen. Dus investeer wat tijd en je krijgt het dubbel terug!

Veel plezier met het uitwisselen van jullie kennis!